Verkiezingsprogramma voor Schoorl, speciaal geschreven op verzoek van Schoorl Community maart 2022

Schoorl Community heeft de politiek in maart 2022 gevraagd om te reageren op een aantal ideeën die er leven in Schoorl. VVD heeft daarop een verkiezingsprogramma geschreven speciaal voor Schoorl, Groet en Camperduin.

Verkiezingsprogramma voor Schoorl, speciaal geschreven voor Schoorl Community in maart 2022

Schoorl is samen met Groet en Camperduin één van de mooiste dorpen van Nederland. Natuur en cultuur gaan hier hand en hand samen. Dat moeten we koesteren en mooier maken. Daarom heeft de VVD-Schoorl een apart praktisch verkiezingsprogramma gemaakt voor Schoorl, Groet en Camperduin.

De Entree & het centrum van Schoorl

Schoorl verdient een mooie entree. Onze kunstenaars dagen we uit om bij Breen/Vestering (Begin Damweg) een entree te maken die past bij het bijzondere karakter van ons dorp. De winkelstraat (oa. het oude postkantoor) die het dorp verloederen worden aangepakt. Vanuit de paardenmarkt komt er een nieuwe entree naar boven toe met zicht op de winkelstraat. Het nieuwe winkelcentrum wordt kleinschalig met een karakter dat past bij Schoorl.

Kwaliteitstoerisme in onze dorpen

Onze toeristen zijn belangrijk voor onze boterham. De VVD is daarbij voor kwaliteitstoerisme. Daarom maken we meer voorzieningen en evenementen die toeristen verleiden om meerdaags bij ons met vakantie te gaan. Dit versterkt de sfeer, voorkomt massatoerisme en is goed voor de portemonnee. De VVD is tegen de komst van meer recreatieparken en voor meer eigentijds kamperen. Met deze toeristische aanpak houden we een balans tussen natuur en economie.

Samenwerken leidt tot woningbouw en behoud natuur en erfgoed

Bouwen doe je samen. De komende tijd maken we samen met onze inwoners, de provincie en alle betrokken partijen een plan voor Groet en Schoorl waar we wel en geen woningbouw willen. Daarbij houden we rekening met ons bijzondere landschap, het erfgoed en de kleinschaligheid! Er wordt gebouwd vanuit de behoeften. Dat zijn kleinschalige locaties (hofjes), betaalbare woningen en nieuwe woonconcepten.

Overlast de kop indrukken en jongeren nieuwe kansen geven

Iedereen moet zich overal veilig voelen. Helaas is overlast en drugs ook bij ons aanwezig. De VVD zet in op preventieprogramma’s om overlast te voorkomen. Anderzijds moet er ook hard opgetreden worden als onze veiligheid en leefbaarheid in het geding is. Met werkgelegenheidsprojecten, maatschappelijke stages en sporten ondersteunen we jongeren die hun weg weer moeten vinden.

Sporten hoort bij Schoorl

In Schoorl wordt veel en graag gesport. Er komen meer sportgelegenheden (fitness/speel en sporttuinen etc.) in de buitenlucht voor jong en oud. Daarnaast wordt Duinrand S (kleedkamers) doorontwikkeld en mag het terrein (C-veld) meer sportverenigingen en activiteiten huisvesten (bv. een pumptrack). Bij Hargen wordt het mountainbiken en watersportactiviteiten doorontwikkeld (kitesurfen). We creëren gelegenheden en diensten die dit ondersteunen. Vanzelfsprekend moeten we er voor waken dat deze impuls niet ten koste gaat van onze natuurbeleving!

Oud worden doe je in Schoorl

Schoorl is vergrijsd. Natuurlijk willen we verjongen. Anderzijds is er niets mis met fijn ouder worden. De VVD wil laten zien dat je nergens liever oud wordt dan in onze gemeente. Kwaliteit staat daarbij centraal. De zorg moet anders worden ingericht. Goede regie op de zorg, kleinschaligheid en samenwerken tussen alle partners is cruciaal.

Dorpshuis de Blinkerd en cultuur hebben de toekomst!

De VVD investeert in dorpshuizen. Plekken waar verschillende generaties elkaar op eigentijdse wijze ontmoeten. Daarom wordt de Blinkerd toekomstbestendig verbouwd.
We zijn trots op onze stolpen, kerken, molens, architectuur en eeuwenoude landerijen. We investeren in ons erfgoed en de schoorlse cultuur. Daarmee geven we onze identiteit door aan de volgende generatie. Sociaal ondernemen en de kunsten willen we laten samenkomen. We maken daarom nieuwe broedplaatsen voor onze kunstenaars en (sociaal) ondernemers.

Schorelaars, hun gewoontes en ons bos

Het verenigingsleven in Schoorl, Groet en Camperduin is sterk ontwikkeld. De gemeente investeert in wijkbudgetten en financiert inwonersinitiatieven. Hiermee houden we onze dorpen levendig.
Veel inwoners in onze dorpen wandelen in de zomer met hun hond in de duinen. De VVD is voor losloopgebieden waar de hond het hele jaar vrolijk kan rondlopen met z’n baasje.

We steunen en faciliteren de evenementen (Hargen aan Sail, Groet uit Schoorl Run, SchoK, Kofferbakmarkt, Wrakhoutfestival etc.) en dorpsverenigingen die onze dorpen kleur geven.

Als je aan ons bos komt, kom je aan Schoorl (en Groet en Camperduin!). Dat moet behouden blijven!

Beter parkeren en meer fietspaden

De auto is noodzakelijk voor onze inwoners en toeristen om elkaar te zien of boodschappen te doen. De VVD is voor een betaalbare vergunning voor het eigen dorp. We maken ook meer parkeerplaatsen rondom het Centrum. Parkeerterreinen worden overdekt met zonnepanelen (bv.Hargen) en er komen elektrische laadpalen op loopafstand van alle voorzieningen. De ondernemingsvereniging Schoorl wil het Groenste Dorp van Nederland worden. Dat steunen wij. De (elektrische) fiets heeft de toekomst. Daarom investeren we in extra fietspaden waarmee we (nog) veiliger naar Bergen kunnen rijden.

Geen cent teveel

De VVD is de partij die staat voor lage lasten (belastingen) van onze inwoners. De VVD en Kies Lokaal hebben onlangs als enige partijen tegen extra OZB-verhogingen gestemd! De VVD zal de komende jaren als geen andere partij zich hard maken voor lage lokale lasten en een efficiënte overheid.

‘Groen Rechts’

Schoorl, Groet en Camperduin moeten bestendig worden tegen hevige regenval, duinafslag en droogte. We wachten niet af. We gaan het volgende doen: allereerst worden in Schoorl en Groet duinrellen teruggebracht om regenval op te vangen. Ten tweede maken we aan de randen van Schoorl tot Camperduin meertjes (wadi’s) voor de opvang van hemelwater. Onze mogelijke bouwprojecten voeren we natuurinclusief uit. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze stranden worden opgespoten zoals afgesproken en we leggen waar mogelijk strekdammen neer om verdere duinafslag te voorkomen. We houden rekening met onze flora en fauna in de binnenduinrand en zorgen ervoor dat onze bermen en omgeving biodivers en bloemrijk zijn. Als laatste ondersteunen we onze inwoners vanwege de hoge gasprijzen. Dat doen we met steunpunten op maat voor advies over vergunningverlening voor oa. warmtepompen, isolatie van huizen en andere duurzame oplossingen.

Uw Schoorlse kandidaten

De VVD heeft verschillende kandidaats-raadsleden en een wethouder in Schoorl en Groet wonen. De leden van de VVD komen uit het bedrijfsleven, de zorg, onderwijs en het toerisme.
Arend Jan van den Beld (Groet/Camperduin) is oa. de huidige dorpswethouder van Schoorl/Groet/Camperduin, Kees van Leijen (Schoorl-Oost) is raadslid, Joost Vink (Schoorl-Aagtdorp) is kandidaat-raadslid.

U kunt stemmen op 14-16 maart 2022.

Samen zetten we Schoorl op de kaart. Wij gaan er voor. Stem VVD.